چرم کورکو چیست؟ مزایا و معایب چرم کرکو یا چرم پوست ماری

چرم کورکو چیست؟

چرم کورکو چیست؟ چرم کرکو که به آن چرم کروکودیل یا پوست مار هم می‌گویند، چرمی است که با ایجاد طرح و نقش‌های ویژه و شبیه به پوست مار و کروکودیل، بر روی سطح چرم تولید می‌شود. این طرح‌ها به وسیله فرآیندی به نام چاپ پرس یا طراحی شکل بر روی‌ سطح چرم ایجاد می‌شوند و زیبایی و جلوه خاصی به چرم می‌بخشند. چرم کورکو برای محصولاتی مانند کیف، کفش و کمربند که به میزان زیاد و قابل توجهی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در معرض سایش هستند، کاربرد دارد. این چرم به دلیل اینکه ظاهر شیک و خاصی دارد، ویژه افرادی است که سلیقه خاص و متفاوتی دارند و به ظاهر خود اهمیت زیادی می‌دهند و دوست دارند همیشه استایلی متفاوت، منحصر به فرد و جذاب داشته باشند. در ادامه مقاله بیشتر در مورد اینکه چرم کورکو چیست، صحبت می‌کنیم و با کاربرد و مزایای آن آشنا می‌شویم.

مزایای چرم کورکو چیست؟

چرم کورکو چیست

چرم مصنوعی کرکو مزایای متعددی دارد که آن را به یک کالای نفیس و محبوب تبدیل کرده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. ظاهر زیبا
  2. در برابر خراش و ساییدگی مقاوم است
  3. قابلیت تنوع در طرح و رنگ دارد
  4. از نظر اقتصادی نیاز به هزینه کمتری دارد و مقرون به‌صرفه‌تر از چرم واقعی کروکودیل یا مار است
  5. چرم کرکو به عنوان جایزگزینی برای چرم واقعی کروکودیل یا مار است که باعث می‌شود آسیب کمتری به محیط زیست و طبیعت وارد شود و از کشتن این حیوانات به منظور استفاده از پوست آن‌ها جلوگیری شود
  6. به دلیل آماده‌سازی سریع چرم کورکو، این امکان را به تولیدکنندگان می‌دهند که با هزینه کمتر، محصولات جدید و بیشتری تولید و عرضه کنند.
  7. یکی از روش‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی، وزن آن است که وزن چرم مصنوعی کورکو کمتر و سبک‌تر از چرم طبیعی می‌باشد.

معایب چرم کورکو چیست؟

هر محصولی همانطور که مزایای بسیاری دارند، معایبی هم دارند که در ذیل به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. چرم کورکو نسبت به چرم طبیعی از کیفیت کمتر و پایین‌تری برخوردار است.
  2. چرم کرکو مصنوعی است در نتیجه اصالت چرم طبیعی را ندارد.
  3. این چرم به دلیل داشتن طرح و رنگ نیاز به مراقبت بیشتری دارد تا از پوسیدگی و از بین رفتن رنگ آن جلوگیری شود و تغییری نکند.
  4. به شرایط محیطی مثل رطوبت و نور مستقیم خورشید حساس است و نباید در معرض اشعه UV خورشید و رطوبت قرار بگیرد.
  5. در چرم کرکو ممکن است مقداری مواد مصنوعی و پلاستیک به کار ببرند که این امر ممکن است برای افرادی که به چرم و پارچه هایی که پلاسیتک در آن به کار رفته حساسیت دارند، مناسب نباشد و همچنین به دلیل داشتن مواد مصنوعی و پلاستیکی به محیط زیست آسیب زند.

به طور کلی نیازهای افراد با هم متفاوت است و افرادی که به دنبال ظاهری زیبا و مقرون به‌صرفه هستند، چرم کورکو گزینه مناسبی می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین کشورهای تولیدکننده محصولات چرمی

علت محبوبیت چرم کرکو

علت محبوبیت چرم کرکو

  • ظاهر زیبا
  • هزینه آن که که مقرون‌ به‌صرفه می‌باشد
  • تنوع زیاد در طرح و رنگ
  • قابلیت ست کردن با لباس‌های مختلف
  • آسیب کمتری به حیوانات وارد می‌شود. در واقع از حیوانات محفاظت می‌شود و از خطر انقراض نسل آن‌ها هم جلوگیری می‌شود
  • چرم کرکو یا چرم پوست ماری مقاومت خوبی در برابر سابش دارند

کاربردهای چرم کرکو چیست؟

از این چرم در محصولات گوناگونی استفاده می‌کنند که این محصولات برای اهداف و مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. که عبارت است از:

  1. انواع کیف دستی و رودوشی: افرادی که به دنبال انتخاب درست کیف چرم زنانه هستند که شیک و مقرون به‌صرفه باشد، چرم کورکو انتخاب مناسبی برای آن‌هاست.
  2. کمربندها: جهت معرفی انواع کمربند چرم  کلیک نمایید
  3. به عنوان کاوری شیک و زیبا برای تلفن همراه
  4. برای طراحی و تزیین لباس
  5. لوزام اکسسوری و  لوازم جانبی
  6. به عنوان روکش برای مبلمان و طراحی دکوراسیون داخلی
  7. معمولاً در تولید محصولات لوکس و مدرن هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تا اینجای مقاله متوجه شدیم که چرم کرکو چیست و با کاربردها و مزایا و معایب آن آشنا شدیم. این چرم می‌تواند گزینه‌ای عالی برای افرادی که سخت‌پسند و شیک‌‌پوش هستند، باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی انواع چرم بر اساس شکل ظاهری بپردازیم.

انواع چرم بر اساس شکل ظاهری

افکت‌دار یا ابر و بادی

در این نوع چرم طرح و نقشی همانند ابر و باد روی سطح چرم ایجاد می‌کنند.

ورنی

کفش چرم ورنی

از پوست گاو و گوساله تهیه شده است. به وسیله‌ی لعاب لاکی سطح چرم بسیار براق می‌کنند تا جلوه خاص و زیباتری پیدا کند. چرم ورنی در ساخت کیف کفش بسیار کاربرد دارد و طرفداران زیادی در صنعت پوشاک،کیف و کفش دارد.

چرم چاپی ترکیبی

چاپ چرم به معنای رنگ دادن به سطح چرم نیست، بلکه به معنی طراحی روی چرمی که قبلاً رنگ‌آمیزی شده، می‌باشد. یکی از متداول‌ترین کاربرد آن طراحی روی کیف و کفش می‌باشد که بسیار محبوب است و مورد استقبال قرار گرفته و طرفداران زیادی دارد.

بیشتر بدانید: مقایسه و بررسی تفاوت های چرم گاو و گاومیش

مقایسه چرم کورکو با اشبالت

همانطور که می‌دانید هر چرم با توجه به نوع پوست و ویژگی‌های آن‌ها با هم متفاوت می‌باشند. در اینجا قصد داریم به مقایسه دو چرم کرکو با اشبالت بپردازیم.

چرم کورکو

چرم کرکو که به آن چرم کروکودیل یا پوست مار هم می‌گویند، چرمی است که با ایجاد طرح و نقش‌های ویژه و شبیه به پوست مار و کروکودیل بر روی سطح چرم تولید می‌شود. از نظر اقتصادی نسبت به چرم طبیعی مقرون به‌صرفه‌تر است. ظاهر زیبا و تنوع رنگی بالایی دارد و همچنین مقاومت خوبی در برابر سایش دارند. در تولید کیف و اجزای کیف چرم ، کفش، تزیین لباس و روکش مبلمان و… کاربرد دارد.

چرم اشبالت

چرم کرکو یا پوست ماری

چرم اشبالت که از سطح زیرین پوست گاو و گوساله، قسمتی از پوست حیوان که محل رویش مو است درست شده است. این چرم یکی از پرکاربردترین نوع چرم است و ضخامت آن در مقایسه با سایر مدل‌ها بسیار بیشتر می‌باشد. این چرم به دو صورت طبیعی و مصنوعی تولید و عرضه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها، وجود پرزهایی می‌باشد که در دو طرف پارچه قرار دارد که این ویژگی منحصر به فرد، چرم اشبالت را از سایر چرم‌ها متمایز کرده است. معمولاً تولیدکنندگان پوشاک و اکسسوری‌ها بیشترین خریداران عمده چرم اشبالت هستند. چرم مصنوعی اشبالت در طرح و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود و این فرصت را در اختیاز تولیدکنندگان قرار می‌دهد تا بتوانند محصولات و کالای خود را با انواع رنگ‌های متنوع تولید و در اختیار مشتریان خود قرار دهند. نکته قابل توجه این است که چرم اشبالت از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد چرم اشبالت کلیک نمایید.

کیف و کفش R&W

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدیم که چرم کورکو چیست و با مزایا و معایب آن آشنا شدیم. چرم کرکو یا پوست ماری نوعی چرم مصنوعی است که با ایجاد طرح و نقش‌های ویژه و شبیه به پوست مار و کروکودیل بر روی سطح چرم تولید می‌شود. از مزایای آن می‌توان به ظاهر زیبا، مقاوم در برابر ساییدگی و خراش، تنوع در طرح و رنگ اشاره کرد. همچنین این چرم جایگزین مناسبی برای چرم طبیعی کروکودیل و مار می‌باشد و به همین دلیل آسیب کمتری به محیط زیست از لحاظ کشتن حیوانات وارد می‌کند. از معایب آن هم می‌توان به نداشتن اصالت نسبت به چرم طبیعی، حساس در برابر نور مستقیم خورشید و رطوبت و به کار رفتن پلاستیک در آن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + شانزده =